Karin Nygårds är svenskaläraren som började programmera Kojo med sina mellanstadieelever 2013. I höstas debuterade hon som författare, med boken Koden till digital kompetens. I sommar hennes andra bok, Så funkar internet, och i höst hon programledare i Utbildningsradions, för ett nytt barnprogram om programmering.
I Digitalsamtal pratar hon om farorna med “digitalt ytflyt”, om jakten på programmeringens motsvarighet till det mänskliga språkets rim och ramsor och om varför det är egentligen är omöjligt att ifrågasätta varför skolan ska lära ut programmering:
– Gör man det måste man också ifrågasätta väldigt mycket andra som den svenska skolan lär ut. Det här behöver vi förstå, precis som vi lär oss förstå världen i övrigt, säger hon.
Har du synpunkter på samtalet, frågor eller förslag på vad vi kan prata om i kommande avsnitt: Hör gärna av dig. Gärna genom att delta i diskussionerna i Facebook-gruppen Digital Samhällskunskap.
Ni kan också skicka e-post till oss på podcast@digitalsamtal.se. Digitalsamtal finns på Twitter, som @digitalsamtal.
Vi som gör Digitalsamtal är Carl Heath och Anders Thoresson.
3 svar på ”#027 – Vi kan inte nöja oss med digitalt ytflyt”
[…] Karin Nygårds är svenskaläraren som började programmera Kojo med sina mellanstadieelever 2013. I höstas debuterade hon som författare, med boken Koden till digital kompetens. I sommar hennes andra bok, Så funkar internet, och i höst hon programledare i Utbildningsradions, för ett nytt barnprogram om programmering. I Digitalsamtal pratar hon om farorna med ”digitalt ytflyt”, om jakten på programmeringens … […]
[…] #027 – Vi kan inte nöja oss med digitalt ytflyt […]
[…] avsnitt nr 27 av podcasten Digitalsamtal intervjuar Anders Karin Nygårds om programmering i skolan, hur men […]