Att skaffa nya it-lösningar till en organisation är en utmaning. En tomat är en tomat, men vad ska tekniken innehålla och hur ska den fungera? Du vet sannolikt och förhoppningsvis vilken effekt du vill uppnå, sen gäller det att hitta lösningar som tar verksamheten dit.
I Digtalsamtal #021 gästas Carl Heath av Björn Flintberg, som skrivit boken Upphandla lätt och rätt. Samtalet kretsar kring de utmaningar som teknikutvecklingen ställer på offentlig verksamhet och de upphandlingar som görs där. En del av samtalet rör bristande beställarkompetens, och knyter därmed att till Digitalsamtal #016 då Kia Höök var gäst.
En utmaning är enligt Björn Flintberg att hastigheten i teknikutvecklingen ställer till det. Det är teknik som ska möta verksamhet samtidigt som juridiken ska skötas på rätt sätt.
“Innovationsupphandling” är därför på väg att etablera sig som begrepp. Istället för att beskriva den funktionalitet man vill ha så beskriver man det mål man vill uppnå. Sen får marknadens aktörer vara med och diskutera sig fram till en lösning.
Har du synpunkter på samtalet, frågor eller förslag på vad vi kan prata om i kommande avsnitt: Hör gärna av dig. Gärna genom att delta i diskussionerna i Facebook-gruppen Digital Samhällskunskap.
Ni kan också skicka e-post till oss på podcast@digitalsamtal.se. Digitalsamtal finns på Twitter, som @digitalsamtal.
Vi som gör Digitalsamtal är Carl Heath och Anders Thoresson.
Ett svar på ”#021 – Tomater är tomater men hur upphandlar man teknik?”
[…] #021 – Tomater är tomater men hur upphandlar man teknik? […]