Vad betyder egentligen “digitalisering”? Den frågan har Digitalsamtal sökt ett svar på tidigare. Den här veckan är det dags igen, men med en precisering: Vad är egentligen “skolans digitalisering”?
Den som får leverera sitt svar på frågan är Micke Kring, IT-pedagog på Årstaskolan i Stockholm. Han tycker bland annat att digitalisering som innehåll i undervisningen är något som diskuteras alldeles för mycket, att “skolans digitalisering” har kommit att handla om framför allt andra frågor – vilket gör att elevperspektivet många gånger tappas bort.
Men samtalet handlar också om hur det går att digitalisera – det vill säga förändra något med hjälp av digitala verktyg – med relativt små medel. Genom att utnyttja “byggklossar” som finns gratis på nätet, kostar några hundralappar eller i form av hårdvara som ligger utrangerad går det att skapa stor verksamhetsnytta.
Mer om Micke Krings arbete på hans egen webbplats eller på Årstaskolans webbplats.
Har du synpunkter på samtalet, frågor eller förslag på vad kommande avsnitt kan handla om: Hör gärna av dig. Du kan skicka e-post till podcast@digitalsamtal.se. Digitalsamtal finns på Twitter, som @digitalsamtal, och på Facebook.
Digitalsamtal görs av Anders Thoresson.
3 svar på ”#214 – Vad betyder “skolans digitalisering”?”
[…] Avsnittet hittar ni här […]
[…] ett demokratiperspektiv. Vill du få ännu bättre koll på digitalisering ur ett skolperspektiv? Lyssna på podden Digitalsamtal där journalisten och författaren Anders Thoresson och Micke Kring, IT-pedagog på Årstaskolan, […]
[…] ett demokratiperspektiv. Vill du få ännu bättre koll på digitalisering ur ett skolperspektiv? Lyssna på podden Digitalsamtal där journalisten och författaren Anders Thoresson och Micke Kring, IT-pedagog på Årstaskolan, […]