#143 – Fyra år av programmering och skapande med IT som material med Makerskola – vad har vi lärt oss?

Går det att förbättra den pedagogiska verksamheten generellt samt ge input till framtida läroplansutveckling genom området makerkultur, programmering och skapande med IT som material mellan lärare, skolor och skolhuvudmän? Detta Digitalsamtal är en paneldebatt från Almedalsveckan 2018 där dessa frågor diskuteras utifrån projektet Makerskola, som avslutas i dagarna. Makerskola är en nationell testbädd där skolhuvudmän, forskare och företag under fyra år forskat och format beprövad erfarenhet för att möta skolans utmaningar när det kommer till digitalisering och lärande, programmering och skapande med IT. I samtalet hörs Carl Heath, chef Digitalisering och Lärande, RISE, Lars Glimbert, projektledare, Sollentuna, Sara Penje, utvecklingschef, Lidingö, Per Falk, IT-strateg och processledare, Upplands Väsby, Maria Nyström, rektor, Sollentuna ochHelen Henriksson, skolutvecklare, Göteborgs Stad.

Har du synpunkter på samtalet, frågor eller förslag på vad vi kan prata om i kommande avsnitt: Hör gärna av dig. Gärna genom att delta i diskussionerna i Facebook-gruppen Digital Samhällskunskap.

Ni kan också skicka e-post till oss på podcast@digitalsamtal.se. Digitalsamtal finns på Twitter, som @digitalsamtal.

Vi som gör Digitalsamtal är Carl Heath och Anders Thoresson.